KUNDABUFFER - Mller Pter
Mller Pter 2008.01.15. 18:41
Rszlet a szerz Kgy s Kereszt c. knyvbl
Kundabuffer
/rszlet/
… Vannak mesterek, akiknek humoruk van. Az igazsghoz nem igyekeznek jtatos kpet vgni, mert jkedvek s dersek. Ezek tnccal nevetnek, huncutsggal s rengeteg trfval. Azt mondjk: Nevetve lni s boldogan meghalni annyit tesz, mint elrontani az rdg szmadst!
Egy ilyen nagy elront volt az a kopasz, nagy bajusz, tzes szem Gurdzsejev, aki bebarangolta zsit s Kiszsit; a Himalja hbortotta lejtin s forr, sivatagi ozisokban tallkozott emlkezetes emberekkel, tncol dervisekkel s kacag blcsekkel – s a tlk nyert informci alapjn a kvetkezt lltotta:
Amikor egy nem vrt kozmikus katasztrfa kvetkeztben a Hold kivlt a Fldbl, az risten – aki ppen akkor helyezte el seinket ezen a szerencstlen gitesten – ltta, hogy itt risi baj van, az ember olyan negatv vilgba kerlt, amelyet p sszel nem lehet kibrni, s ezrt vgtelen jsgval egy olyan szervet helyezett el a lelkbe, amelytl ez a rmletes s fullaszt sttsg elviselhetbb lett szmra.
Magyarn szlva: meghlytett minket, mert ha ezt nem teszi, azonnal megszktnk volna.
Ezt a szervet gy hvjk, hogy Kundabuffer.
Ettl van az, hogy mindent fordtva ltunk. A ltszatrl azt hisszk, hogy valsg, a valsgrl, hogy ltszat. Ami bell van, arrl azt hisszk, hogy kvl van, ami bellnk ered, hogy felnk jn, amirl nem tudunk, hogy nincsen; az anyagrl azt hisszk, hogy sr, a bnssgrl, hogy msok azok, a zuhansrl, hogy emelkeds, a hanyatlsrl, hogy halads, a grbrl, hogy egyenes, az letrl, hogy rvid, s rohanni kell. A testnkrl azt hisszk, hogy az mi magunk vagyunk, a szeretetrl, hogy szeretkezs, az rmrl, hogy birtokls, zabls s kj. A Kundabuffer a hazugsgot igaznak tnteti fel, az igazsgot megtvesztsnek, a sttet vilgosnak, s a msik fejbe verst erklcss cselekedetnek. Mivel mindazt, ami bell van, llandan kvl ltja – s ez a ltvny elviselhetetlenl pocsk –, elementris ervel prblja klvilgt megvltoztatni. Kezdetben csak szval, trtssel, agitcival, ksbb kbaltval, karddal, puskval, szuronnyal, korbccsal, spanyolcsizmval, inkvizcival, koholt perekkel, elektrosokkal, mrges gzzal s atombombval. A llek bels vilgt nem ltja, s ezrt azt hiszi, hogy egy-egy ember vagy emberfaj kipuszttsval a jog, az rdem s az igazsg krdse egyszer s mindenkorra elintzhet. Ez a szerv olyan kellemes optikt ad, amelyben az ember nmagt szpnek, tisztnak, vtlennek, jnak ltja – mindenki mst csnynak, mocskosnak, vtkesnek, rossznak.
Tudod, hogy a klvilg kpe szemlencsnken t fordtva rkezik agyunkba. Itt tallkozik egy olyan idegi mechanizmussal, amely ezt a kpet eredeti helyzetbe visszafordtja.
A Kundabuffer pontosan fordtva mkdik.
A talprl a feje tetejre lltja a valsgot, s mert rksen gy ltod, azt hiszed, hogy ilyen is.
Aki nem gy ltja, azt vagy tkkelttt hlynek tartod, vagy szmt, aljas csikrefognak.
Hamvas azt mondan: a Kundabuffer a lthazugsg szerve. A kacag blcsek azonban kmletesebbek: azt mondjk, aki hazudik, az tudja, hogy hazudik, de ez a bmulatos szerv pontosan azrt van az ember lelkbe ltetve, hogy ne tudja, hogy hazudik: azt hiszi s tudja s rzi, hogy a valsg olyan, amilyennek ltja.
Gurdzsejev mg tovbbmegy: szerinte ez a legnagyobb adomnyunk, mert fl vesvel lehet lni, sketen is, vakon is; de ha a Kundabuffer nem mkdne bennnk, teljesen sszezavarodnnk, nem tudnnk j szvvel eltaposni tbb ellensgeinket, megkaparintani a koncot, vdtelenn vlnnk, kikzstett, s kptelenek lennnk elviselni ennek a stt vilgnak az atmoszfrjt.
A Kundabuffer mkdst msokon knny szrevenni, de magunkon lehetetlen, mert optikja olyan ravasz, hogy megakadlyozza, hogy az ember nmagba visszanzzen. Ha ez egy pillanatig mgis sikerl, roppant rdekes kp fogadja: kiderl, hogy kvl nem csak azrt van stt, mert a msok, de az fejbl is dlt a sttsg, hogy amit a legernyesebb cselekedetnek vlt, azt valjban vtke motivlta, hogy azrt nem ment semmi, mert maga elrontotta, nem msok tettk boldogtalann, hanem a tbbiek lett, azzal a torz optikval, ahogyan helyzett rksen megtlte – s hirtelen rjn arra, hogy az egszrt felels. Ettl a felismerstl aztn gy megijed, hogy azonnal visszalltja az eredeti helyzett, azt mondja:Ez tiszta rlet! Nem elg, hogy mindenki ellenem van, mg n is legyek nmagam ellensge?! Sz sincs rla! s ezek utn mr nemcsak sztnsen, de tudatosan is vdolja a vilgot, s gy vli, hogy sorsnak sohasem az oka, mindig az ldozata! Most mr a felelssget is kihrtja magbl, s gy vli, hogy a dolgok alakulsrt mindig a krnyezete a felels. Hogy ez a tbb millird nemes lovag s fjdalmas szzanya hogy tud maga kr ilyen pocsk vilgot teremteni: rejtly. De csak kvlrl, mert bellrl a tbb millird fejben egyszerre jelenik meg a mltatlansg rzse: egyik sem rti, hogyan keveredett ezek kz; hogy egy ilyen rtelmes, szp s tiszta lleknek mirt kell szenvednie ennyi stni figurtl. J, hogy nhnyat agyoncsap kzlk, j, hogy lebombzza a vrosaikat s gzkamrba kldi ket, de minden rossz embert mg a techniknak a jelenlegi magas fokn is roppant nehz elpuszttani – br a legjabbkori ksrletek egyre biztatbbak.
A Kundabuffer igen fejlett technikt tud teremteni.
lvezi a knyelmes autt, a szguldst, de nem ltja a fullaszt sznmonoxidot, amelyet htul kil magbl. Csak az eltte lv kocsin, amelyet az ember dhben a legszvesebben letarolna: hogy jn ahhoz, hogy mrgezze a levegt! Mer jltszenvedlybl atomreaktorokat teremt, de mikor kihullik a haja, rkos lesz a hga, s a felesge nyomork gyereket szl, azt mondja, hogy most mr csak ezt az ici-pici hibt kell kikszblni, s itt a Knan. A tmegjlt s a tmeghall sszefggst nem ltja. Ami pedig a fegyvereket illeti: mindezt jogos nvdelembl csinlja. Mindkt oldalon. gy aztn jogos nvdelembl az egsz emberisg elpusztulhat, de a Kundabuffer abban a hiszemben tartja gazdjt, hogy a szrsbl kimarad. Az utols pillanatig bizonyos benne, hogy ha itt tizedels vagy harmadols lesz: lesz az egy vagy a kett.
Ezt a hitt nem lehet elvenni tle, mert mindent jobban tud, mint msok.
A Kundabuffernek egybknt roppant gazdag szellemi s hitlete van.
Nincs olyan eszme, filozfia, elmlet vagy valls, amelyet nvdelmi mechanizmusba nem tudna azonnal bepteni. Mgpedig olyan preczen, a lnyeg megfordtsnak olyan tkletesen kivitelezett htraszaltjval, hogy mindazon eszmket, amelyek ellene irnyulnak, s szt akarjk zzni, arra hasznlja fl, hogy maga meghzva s megersdve kerljn ki a kzdelembl. A trkkje pedig nem a nylt ellenlls, hanem ppen ellenkezleg: prftja s kpviselje lesz minden j eszmnek, s a pozitvumot olyan automatikus, magtl rtetd s villmgyors csellel fordtja ki nmagbl, hogy a hazug mozdulatot maga sem veszi szre – s innen kezdve jtssza az Istent.
A matematikbl tudod, hogy brmilyen nagy szmot beszorzol mnusz eggyel, az egsz szm azonnal mnussz vltozik. Nos, a Kundabuffer ez a lthatatlan mnusz egy: senki sem tudja, hogy ott van, s hogy minden eszmt azonnal beszoroz.
gy lesz minden jszndk ideolgibl botrny.
Szkratszt az igazsg nevben mrgeztk meg.
Jzust Isten nevben fesztettk keresztre.
A szeretet vallsbl pedig olyan vrfrd lett, amelyhez foghatt sokig nem ismert a trtnelem.
Taln csak a kommunizmus tudta berolni, amely a kommunizmus vdelmben a kommunistknak mg az rmagjt is kiirtotta. Olyan alaposan, hogy aki letben maradt, joggal gyansthat, hogy nem is volt igazi kommunista.
Ma mr statisztikai tny, hogy az eszmk s hitek nevben sokkal tbb embert puszttottak el, mint gylletbl vagy haszonszerzsbl – feltve persze, hogy ezeket a statisztikkat a valdi indokok, s nem a klnfle korok nvdelmi ideolgii szerint lltjuk ssze.
Mivel a tudat alatt mkd pozitv szellemi eredetnket sohasem engedte teljesen elfeledni: minden tettnknek, mg a legaljasabbnak is, igyeksznk szellemi indokot tallni.
Ms embereket s npeket nem azrt kell kiirtani, mert eleszik ellnk az ebdet, hanem ezrt, mert pognyok, katolikusok, protestnsok, muzulmnok, zsidk, hugenottk, arisztokratk, proletrok, kapitalistk, kommunistk, antikommunistk, baszkok, srgk, fehrek, feketk, revizionistk, fasisztk s antifasisztk – mindent sszevetve s egyetlen szval: alacsonyrendek, akik zavarnak bennnket fensbbrendsgnkben.
Csak ha mr mindezt elintztk, lesz vgre rend a Fldn.
Ha egy rszeg fejbe csapja trst a kocsmban, azt felttlenl a szidod az anymat?! felkiltssal, jogos erklcsi felhborodsban teszi, mert nem kznsges gyilkos, hanem desanyja ernyeinek vdelmez lovagja.
Ebben a helyzetben teljesen nyilvnval, hogy az emberisg, tbb ezer ves trtnelme sorn, soha egyetlen eszmt kivitelezni nem tudott. Az eszmk csupn arra voltak jk, hogy a bennnk feszl s ltalunk sem ismert indtkok megvalstshoz elvi rveket s szellemi igazolsokat talljunk.
Egyszer rdemes volna megnzni egy nem ltez filmen: milyen lett volna mondjuk a keresztnysg, a humanizmus, a racionalizmus, vagy akr a szocializmus, ha valban ltrejn. gy azonban csak azt ltni, mi volt az emberekben, mi volt az az ltaluk sem ismert stt dmonits, amely lelkk tudattalan szfriban, a Kundabuffer ltal tkletesen lehazudva lt.
Az apokalipszis sznak kornt sincs olyan rmiszt jelentse, mint amit manapsg tulajdontanak neki.
Csupn azt jelenti: leleplezds.
Ami rejtve volt, az megnyilvnult.
gy nz ki.
Most lthatod.
A jzan magunkra dbbens azonban most is elmarad: vagy azt mondjuk, hogy az eszmkben volt a hiba, vagy azt, hogy a rossz emberek menet kzben elrontottk. Persze ez utbbiak kz senki sem szmtja be magt.
gyhogy lehet gyllkdni tovbb.
A baj csak ott van, hogy tbb eszme nincs.
Knytelenek vagyunk a rgiek kztt kutatni.
Ha elindulsz egy nagyvrosban, attl fggen, hogy melyik utcban jrsz, s kikbe botlasz, lehetsz neonci, neoimperialista, neokommunista, legalbb tvenfajta keresztny, s sokfle buddhista, posztegzisztencialista, sintoista, Krisna-hv, visszatrhetsz a kzpkorba, az korba s az skorba, brmikor rszt vehetsz egy voodoo-szertartson, s magadv teheted a smnok hitt.
Ha teljesen odaad vagy, s a tagdjat rendszeresen fizeted, instant megvltsod biztostva van.
Mindez persze nem is olyan vicces, ezt Gurdzsejev is jl tudta, mint ahogyan azt is, hogy a legnagyobb kzdelme ppen a Kundabuffer ellen van, ami azrt is nagyon nehz, mert manapsg mr minden pozitv eszme le van jratva – az Evangliumot is belertve. Annyian takartk el vele stt szndkaikat, hogy ha az ember hivatkozik r, akaratlanul is gyanba keveredik.
A Kundabuffer az ahamkarnak – az n-csinlnak a legsibb szerve. Lnyegben nem ms, mint a sttsg nvdelmi taktikjnak eszkze, s mivel a sttsg nem ms, mint a fny hinya, teht gondoskodik rla, hogy ez a hiny llandan megmaradjon. A fny minden tmadsra azonnal sszerndul, visszaveri, s ha nagy ritkn egy-egy sugr mgis behatol, az ember gy rzi, mintha a szemt szrnk ki.
Csak emlkeztetlek r, hogy egy-egy sikeres pszichoanalzis gyakran vekig is eltart, amg valaki letnek csak egy parnyi igazsgig is eljut. Lt az, aki nmagban (s nem msokban!!) a Kundabuffer mkdst felszmolta.
Ilyen ember nincs.
Mert ha valaki azt kpzeli, hogy ilyen: mris a Kundabuffer hatsa alatt van.
Harcolni lehet vele, meg is lehet sebezni – de flszmolni teljesen lehetetlen, s egyelre nem is szabad.
A negatv vilgnak olyan sttsgben lnk, hogy azt jtkony hazugsg s nmi nbecsaps nlkl nem is tudnnk elviselni.
Aki a Kundabufferrel a harcot felvette, onnan lehet felismerni, hogy nmagval szemben lland gyanperben l, a sajt tudattalanjnak jeleit figyeli, cselekvseinek valdi indtkait sosem hagyja homlyban, s ha csak teheti, a csalst azonnal leleplezi.
Maga a sz az angol buffer jtkos elferdtsbl ered, amely tkzt, a vonatkocsik kztti nttt vas tkzt jelenti, s arra utal, hogy ha ez nem lenne, az els kanyarban az egsz szerelvny egymsba torldna.
gy aztn nem is trtnik veszlyes bels koccans: csattogva s kattogva robogunk a mlysgbe.
/ Mller Pter: Kgy s Kereszt/
|