APRSGOK - Fekete Istvn rsai
Fekete Istvn 2007.11.13. 16:41
Aprsgok
Egy lepke keringett a lmpa krl fradhatatlanul. Nha eltnt a sttsgben, nha feltnt a vilgossgban. Hogy mita kereng, nem lehet tudni, hogy meddig, azt sem, de a vilgossg s a sttsg hatrt mgis a lepke lte s tja szabta meg, s nem a sttsg s nem a vilgossg.
Az emlkezet alig trdik az idvel, amely nem segt soha, s taln nem is tudja, hogy az Id, s az ember fejben sszevissza kapcsolja a kedves s a kedvetlen, a szp s csnya, a j s kellemetlen esemnyeket.
A gyereknek gyerek a bartja, s a felnttek ezt a bartsgot, fiatal szellemisget, nyelvet s mondanivalt nem ptolhatjk soha, de nem is tudjk ptolni.
Mi az id?
Azt hiszem, semmi a Mindenben.
Az t vgtelen.
Ki tudn megmondani, honnt indult el, mikor s meddig tart? Nemzedkek vre s knnye ntzte, ereje s fiatalsga ragyogott felette, bborban s koldusknt jrtak rajta, meghaltak a hitrt, fldrt, asszonyrt, s fogcsikorgatva harcoltak ellene.
Az t mindenv elvezetett, mindig igaz volt s mindig hazug s mindig hitvny, vonzott s tasztott, grt, lmodott, hajszolt, csalogatott valami fldntli dlibb fel, amelynek kds derengsben, vajkos vajdsban egyszer majd mgis felll az Isten kpmsa, az ember.
Apk fiknak adtk t letk lngjt erre az tra, amely jszakt, hajnalt, vrt, aranyat, knnyet, mmort, vajdst s agnit vilgtott meg, anyk jrtak rajta mrtrknt vagy cda tntorgsban, testvrek zsugoriknt vagy tkozolva, de mindig elre, elre, mert ezen az ton nem lehet megfordulni soha. Ezen az ton a sors hajszolja embereit ltszlag vakon, mgis kegyetlen trvnyszersggel, s ddunokk az htat zarndoklsban vezekelnek a ddapk szentsgtrsrt, s tudattalanul templomot ptenek, ahol az sk templomot raboltak. S az t nem trdik vele. Porban ott maradt cipcskk, csizmk, meztlbak nyoma, brmilyen nyelven imdkozhatik vagy kromkodhatik az utas, ez az t elnyel mindent, de megjegyez mindent, s a szattyncsizms lbak gy rzik, mintha hasonl ton egyszer mr meztlb is jrtak volna.
Ez az t a nemzedkek tja, a npek tja, vgeredmnyben: az Ember tja, amely a srgdrk nma enyszetben sem szakad meg, az elmlsban sem porlik el, vndorol, mint parnya az rkkvalsgnak, s el nem mlik soha.
Az eldk megettk a fgt, s a mi nynk savany tle. Vgtelen utak azonban se lefel, se felfel nincsenek.
Az alv arc olyan, mint a gyns.
A rossz is lehet j, s a j is lehet rossz, csupn id krdse az egsz.
Nehz dolog az igazi hit, s mg az Embert is fejbe kell elbb vgni vele.
Az n gyerekkorom kplnjai olyanok voltak, mint a falu bikja. Vrmesek, vllasak, a paraszti szrmazs minden materilis vgyval s – bnvel. (Tisztelet a nem gyakori kivtelnek!) s nzd meg a maiakat. Akiket n itt ismerek, egy sincs tven kilnl sokkal nehezebb, mert ezek valban felvettk a Keresztet, nem rdekli ket a vrs cingulus, s leszllva az let mlysgeibe, felemelkedtek az emberhez.
Azt hiszem, ha az ember sokig jtszik az atommal s a hidrognbombval, hamarbb megismeri a vilgot, mint gondolja.
Ha majd az idben eljn az a korszak, amikor az ember minden barlangot sztrobbantott, amit valami clra fel nem hasznlhatott, s minden reg ft mr rgen kivgatott, akkor mr ks lesz sirnkozni a megbillent termszeti egyenslyon, amelyet helyrelltani sem atombombval, sem mindentud elektronikus gpekkel nem lehet.
Ha valakinek, ht az rnak kell tudnia, hogy nem az a fontos, mibl van a templom, hanem az a fontos, hogyan imdkoznak benne.
A tiszta s ers remnyek be szoktak teljesedni.
A hisztrinak nem rdemes okos tancsot adni.
A katona nem azrt van, hogy szrjon, hanem hogy senki ms ne szrhasson!
Ne az ostort szidd, hanem a kezet, amelyik t vele!
Vrni kell, mert a ballag id taln hoz valami megoldst.
Ami bnat, az csak bnat. Az id meghozza, el is viszi. Ha szlnak rla, csak tartztatjk.
Ami nincs, arra nem lehet gondolni, ami nincs, az nem fjhat, ami nincs, az: nincs. Legfeljebb a hiny, az ressg titokzatos mlysge szdt nha, de ebbe a mlysgbe napok hullanak, kitltik lassan a feneketlennek ltsz szakadkot.
Addig kell hajltani a vesszt, amg fiatal.
Egyszer elmondtad, msodszor mr a kutya se kvncsi r. Az ostor csak addig r valamit, amg ritkn veszik el.
Ha hosszabb idre mgy el valahova, tarisznya nlkl ne menj! Ha reggel mgy el, reggeli eltt csomagolj magadnak, mert a jllakott ember becsapja magt.
Semmi sem felesleges, ami j.
A munka majdnem imdsg.
Az r nha a mltban, nha a jvben, de a jelenben sohasem l.
Ne nagykpskdj, mert az mr fl hazugsg! llj ki amellett, amit szeretsz, s ne lgy udvarias a magad krra!
Lgy orvos, de ne neked fjjon az operci, lgy pap, de ne te srj az egsz vilg bnrt, s lgy tanr, de ha a dik elbukik, ht elbukik.
Minden ms ltal feltallt vltoztats, jts, rendszer mindig termszetes, de amit magunk gondoltunk ki, jtottunk vagy szerkesztettnk, az termszetesen - csoda.
Az ember nemcsak a srig, de azon tl is mindig talljon mentsget azok szmra, akiket szeret, mg ha ltszlag nem is rdemlik meg.
Egy j sz tbbet r, mint hrom korbcsts. A korbcsra vgs esetben szksg lehet, de a megrt alkalmazkods nlkl nincs semmi, s ennek az okos alkalmazkodsnak a nyelve az udvariassg.
Ha az Isten brnyt adott, majd ad legelt is hozz.
A mrtk csak akkor j, ha mindenkinek egyformn mr.
Aki maga is tudja, mi volt a hiba, az msodszor mr nem csinlja meg.
Ha az let csupa lakodalom lenne, egy ht mlva mr fejszvel vern szt az ember.
A dicssg fnye mgtt – mint minden fny mgtt – ott leselkedik az rnyk.
Vgeredmnyben ha valamit jl megcsinl az ember, az elssorban nmagnak rm, s a tehetsge nem rdem, csak llapot.
Nem az a fltkenysg a legnagyobb, amit a n egy msik n irnt rez, hanem az, amit a felesg a bartokkal szemben rez, akik szabadsgot, egyni fggetlensget, tbeszlgetett jszakkat, szi tzeket, boros s bortalan mmort, egyszval mindazt jelentik, amely csak nagyon ritka hzassgba fr bele, nagyon blcs vagy nagyon buta asszonyok mellett.
A rokonsg az az intzmny, amely ha kellene, akkor nincs, s amikor mr nincs r szksg, felfedezi - nmagt.
Ki vele, ami a bgydben van; nem bujklni, s nem hazudni! Nem lenyelni, s nem rgdni, hanem kikpni, s vllalni a kvetkezmnyeket.
Az ember egy millimtert sem vltozott, mita Krisztus Urunk a fldn jrt.
is meggygytott tz leprst, de csak egy jtt vissza megksznni.
Krni s krdezni nem szgyen; de lopni s butnak maradni, az szgyen!
Ha kild a frfi akaratt, mshol se lesz frfi, s hiba akarod, hogy a szomszdban farkas legyen, ha otthon birkt csinltl belle.
A baj sztosztva csak szaporodik. A baj van, s ha sokat trdnek vele, felfuvalkodik s btorsgot kap.
A hzaslet felhi ppen gy megrkeznek villmlssal s drgssel vegyest, mint a termszetben, s ppen olyan termszetesek is. St ppen olyan hasznosak is, mert utna kitisztul a lgkr, az egyformasg szrke port leveri az es, jra st a nap, s csak akkor ltni, milyen szpen st, akkor rezni, milyen ldan meleg.
Az let csoda, a htkznapi csodk sorozata, viszont az egsz egytt – nem csoda.
Minden kls mveltsgnek alapja az emberben mr benne van, de sok ms j tulajdonsg kell hozz, hogy ez kifejldhessen.
A hzak s az emberek elmlnak, de az szi mezk egyformk maradnak, akrhogy rklik, mrik, mvelik is ket az emberek. Ebbl pedig nyilvnval, hogy nem az emberek brjk a fldet, hanem a fld szolgi az emberek.
Az Isten amit adott neknk, s amit tovbbadunk, taln nem is a mink.
A csordogl bor aranyn ott tncol a gyertya lngja, s megnz minden cseppet, amint telik a pohr. A cseppek kicsinyek, mgis vgtelen nagyok, s bennk van a virgzs mmora, a frtk vajdsa, a nyr lngolsa, nappalok s jszakk, csend s mennydrgs, mhzsongs s emberi sz, nevets s kromkods, csillagos g s sros fld; bennk van a kzelsg s a tvolsg, a kd s az aszly, cukor van bennk s kesersg, ecet s vgy, csk s nyitott bicska, kj s gytrds, lz s vilgossg – minden, minden bennk van, melyet a pillanatok loptak beljk a vgtelensgbl, rk a nappalokbl s virraszts az jszakkbl: bennk van az egsz vilg.
Elttem a pnznek semmi rtke nincs. De a rajta megszerezhet szabadsg: minden!
|